Optical Fiber (فیبر نوری)آموزش شبکه

نکات ضروری در بهبود عملکرد کابل فیبر نوری

photo 1525547283997 20f925fc74f2 1024x683 - نکات ضروری در بهبود عملکرد کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری از کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به کابل مسی برخوردار است. این کابل از تداخلات الکترونیکی مصون می باشد و فقط لازم است چند اندازه گیری که در زیر به آنها اشاره می نماییم در زمان نصب چک شوند.

تضعیف (اتلاف به دسی بل)

این ویژگی به دسی بل/ کیلومتر (dB/km) اندازه گیری می شود که یک کاهش قدرت سیگنال عبوری از کابل فیبر نوری می باشد. بطور کلی، مشکلات تضعیف در کابل های فیبر نوری multi-mode بسیار رایج می باشد.

اتلاف برگشتی

مقدار نوری است که از انتهای کابل به سمت منبع منعکس شده است. کاهش این مقدار بهتر است. برای مثال خواندن -60 دسی بل بهتر از -20 دسی بل است. اتلاف برگشتی نیز مانند تضعیف معمولا با کابل multi-mode بزرگتر است.

ضریب شکست درجه بندی شده

مقدار نور ارسال شده به درون فیبر را اندازه گیری می کند و معمولا در طول موج 850 و 1300 نانومتر اندازه گیری می شود. در مقایسه با فرکانس های عملیاتی دیگر، این دو رنج، کمترین اتلاف توان ذاتی را واگذار می کند. (توجه: این مقدار فقط برای فیبر multimode معتبر است.)

تاخیر انتشار

زمانی است که یک سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگری از طریق یک کانال انتقال عبور می کند.

بازتاب نور در محدوده زمان (OTDR)

این ویژگی شما را قادر به ایزوله کردن خطاهای کابل توسط انتقال پالس های با فرکانس بالا بر روی یک کابل و بررسی بازتابشان در طول کابل می سازد. همچنین با OTDR می توانید طول یک کابل فیبر نوری را تعیین کنید، به این دلیل که مقدار OTDR شامل مسافتی است که سیگنال نوری طی می کند.

انواع مختلف دستگاه های تست فیبر نوری در بازار وجود دارد. دستگاه های تست فیبر نوری عمومی توسط تاباندن نور به انتهای کابل عمل می کنند. در انتهای دیگر یک گیرنده کالیبره شده با قدرت منبع نور وجود دارد. با این آزمایش شما می توانید مقدار نوری که به انتهای دیگر کابل می رود اندازه گیری کنید. به طور کلی این دستگاه تست به شما نتایج اتلاف به dB را می دهد که شما می توانید آن را با بودجه اتلاف مقایسه کنید. اگر اتلاف اندازه گیری شده کمتر از مقدار محاسبه شده توسط بودجه اتلاف باشد، نصب شما خوب است.
دستگاه های تست فیبر نوری جدیدتر قابلیت های وسیع تری دارند. آنها می توانند هر دو سیگنال 850 و 1300 نانومتری را همزمان تست کنند و می توانند حتی کابل شما را برای انطباق با استاندارد های خاص چک کنند.

هشدار ها به هنگام استفاده از فیبر:

اتلاف توان ذاتی

همانطور که سیگنال نوری از درون هسته فیبر عبور می کند، سیگنال به ناچار مقداری از سرعت را از طریق جذب، انعکاس و پراکندگی از دست می دهد. مدیریت این مشکل از طریق ایجاد اطمینان از خوب بودن اتصال و تمیز بودن آن آسان می باشد.

خمش میکرو

این انحراف جزئی ناشی از خم بیش از حد، باریک و تاب برداشتن است. استفاده از کابل با تقویت فیبر ها و تکنیک های تولید خاص دیگر این مشکل را به حداقل می رساند.

اتلاف کانکتور

وقتی دو بخش فیبر منحرف می شوند رخ می دهد. این مشکل رایجی می باشد که به دلیل اتصالات ضعیف ایجاد می شود. خراشیدگی و گرد و خاک در طول فرایند اتصال مطرح می شوند که می توانند منجر به اتلاف کانکتور شوند.

اتلاف اتصال

شبیه به اتلاف کانکتور، اتلاف اتصال منجر به کاهش قدرت سیگنال می شود که از طرف اتصال کانکتور ترمینال شده ضعیف ایجاد می شود. به یاد داشته باشید در هنگام نصب کابل فیبر باید مراقب و هشیار باشید، از اجزای تمیز استفاده کنید، خاک و گرد و غبار را به حداقل برسانید و کابل را بیش از حد نکشید یا آن را در گوشه ها به شدت خم نکنید.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *