CCNAآموزش شبکه

آموزش CCNA : معرفی Cisco StackWise

معرفی Cisco StackWise

شرکت سیسکو بر روی برخی از خانواده سوئیچ های خود از تکنولوژی به نام StackWise پشتیبانی می کند که در ادامه قصد داریم شما را با این تکنولوژی مفید آشنا کنیم.

همانطور که می دانیم یکی از پر استفاده ترین سوئیچ های سیسکو سری معروف سوئیچ های 3700 سیسکو می باشد که مهمترین مدل ها در این سری، مدلهای 3750، 3750-X و 3750-E می باشد که امکان سفارش این مدل های با قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی StackWise یا StackWise Plus موجود می باشد.

با تکنولوژی StackWise می توانیم تا حداکثر 9 دستگاه سوییچ سیسکو را با استفاده از کابل های مخصوص Stack به یکدیگر متصل کرد و به این ترتیب تعدادی سوییچ جدا را به یک سوییچ منطقی واحد تبدیل کنیم.

Cisco StackWise
Cisco StackWise

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید با ایجاد یک لوپ بسته تمامی سوییچ ها به یکدیگر متصل می گردند و دلیل این هم بندی این است که با وارد یا خارج شدن یک سوییچ از مجموعه، کل ارتباط مختل نمی گردد و این همبندی به نوعی نقش Switch Fabric‌ را ایفا می کند.

یکی از سوالاتی که در اولین برخورد با این معماری برای مهندسین شبکه پیش می آید این است که این ارتباط چه تفاوتی با اتصال تحت شبکه و Trunk دارد؟! و یا این که مثلا برای مدیریت این مجموعه به کدامیک از سوییچ ها باید متصل شد؟! و یا سوالات دیگری از این قبیل. در ادامه به صورت فهرست وار به مهترین جنبه های این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

کنترل مدار

در واقع متصل کردن سويیچ ها با کابل Stack یک مدار دو طرفه با ظرفیت 32Gbps‌ برای ما فراهم می کند و تمامی تنظیمات و اطلاعات سوییچینگ و روتینگ بین تمامی اعضای مدار به اشتراک گذاشته می شود و به این ترتیب ما یک سوییچ با ظرفیت ارتباطی 32Gbps داریم!

کابل Stack
کابل Stack
کابل Stack
کابل Stack
کابل Stack
کابل Stack

مدیریت این مدار توسط یکی از سوییچ ها به نام Master صورت گرفته و بقیه سوییچ ها نقش Member ‌ را دارند. به عبارتی سوییچ Master نقش مغز متفکر مجموعه را دارد و بقیه سوییچ ها به همراه این سوییچ نقش جابجا کننده ترافیک را دارند. همچنین این معماری اجازه اتصال تا 9 دستگاه را به ما می دهد و نقطه قوت این تکنولوژی این است که بدون افت کارایی می توان به این مجموعه سوییچ اضافه یا کم کرد.

مدیریت Stack

برای مدیریت یک مجموعه Stack‌ از سوییچ های سری 3750 یک IP واحد برای کل Stack در نظر گرفته می شود که توسط این IP کل مجموعه به صورت واحد قابل مدیریت خواهد بود. همچنین مجموعه Stack دارای یک پیکربندی واحد بوده که بین تمامی اعضای Stack به اشتراک گذاشته شده است.

 Switch Stacking چیست

جریان دو طرفه

یکی از تصورات اشتباه در بین مهندسین شبکه در خصوص این تکنولوژی این است که فکر می کنند که با Stack کردن سوییچ ها به هم تنها افزونگی ایجاد شده و هیچ کارایی دیگری ندارد در صورتی که جریان ترافیک در کابل Stack به صورت هوشمندانه محاسبه شده و ترافیک در دو حلقه که در جهت مخالف یکدیگر هستند هدایت می شود و سیسکو با استفاده از نرم افزار تعبیه شده در Stack بر اساس Load موجود در هر حلقه، ترافیک را متوازن می کند. یعنی بر روی هر حلقه 16Gbps ترافیک ارسال می شود. همچنین در صورتی که در مسیر انتقالی یک قطعی حاصل شود ترافیک در جهت مخالف ارسال شده تا به مقصد هدایت شود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا توزیع ترافیک با بالاترین کارایی بر روی Stack ارسال شده و سبب افزایش کارایی ارتباط بین شبکه ای می گردد.

حذف و اضافه کردن بدون افت و قطعی شبکه

Cisco Stacking 3750 Switches
Cisco Stacking 3750 Switches

هنگامی که به مجموعه سوییچ های Stack شده یک عضو جدید اضافه می شود، سوییچ Master به صورت اتوماتیک اطلاعات IOS در حال اجرا و Running-config را با این سوییچ به اشتراک گذاشته و بدون ایجاد وقفه و یا افت کارایی این سوییچ نیز به مجوعه اعضاء Stack اضافه می گردد. همچنین پس از پذیرفتن سوییچ جدید تنظیمات کلی Stack مانند Mac-Address-Table و Routing-Table و غیره با این عضو جدید به اشتراک گذاشته می شود. همچنین در هنگام حذف شدن یک عضو از Stack نیز اطلاعات پورت های آن عضو در جدول سوییچ بلافاصله توسط سوییچ Master به روز شده و در اختیار بقیه اعضا قرار خواهد گرفت. به این ترتیب مدیریت تجهیزات و گسترش درلایه Distribution بسیار سریع، ساده و کارا انجام خواهد شد.

ارتباط فیزیکی متوالی

همانطور که در شکل پایین می بینیم جهت اتصال کابل Stack بین سوییچ ها از یک ساختار آبشاری و به صورت متوالی استفاده شده است. یعنی هر سوییچ با یک کابل به سوییچ بعدی متصل و در نهایت سوییچ انتهایی به سوییچ ابتدا مستقیم متصل شده است.

Cisco Stacking
Cisco Stacking
Cisco Stacking
Cisco Stacking

یکی از قابلیت های تکنولوژی StackWise سیسکو قابلیت Subsecond Failover می باشد که سبب می شود در صورت بروز قطعی و یا خطا در مدار بسته Stack ، در زمانی کمتر از یک میکرو ثانیه مشکل تشخیص و دیتا در جهت مخالف ارسال گردد به همین دلیل مدار باید به صورت یک حلقه بسته باشد و دیتا در دو جهت ارسال شود.

stack3

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید سوییچ های اول و سوم که مشکل در ارسال را کشف می کنند دیتا را به نزدیکترین سوییچ مجاور خود و در جهت مخالف مشکل ارسال می کنند و این امر سبب افزایش ضریب اطمینان ما می گردد.

انتخاب Master

با توجه به اینکه کل Stack به عنوان یک سوییچ منطقی جدا در نظر گرفته می شود مدیریت اعضا توسط یک سوییچ که به عنوان Master انتخاب می شود صورت می گیرد. به همین منظور اینکه کدام سوییچ به عنوان سوییچ Master انتخاب می گردد مهم است.

انتخاب Master به ترتیب اولویت های زیر انجام می شود:

1- اولویت کاربر : انتخاب Master به صورت دستی و توسط ادمین

2- اولویت بر اساس قابلیت بیشتر: سوییچی که IOS آن قابلیت بیشتری دارد به عنوان سوییچ Master انتخاب می گردد. برای مثال یک سوییچ 3750 با IOS مدل IP Services – IPS از اولویت بیشتری نسبت به یک سوییچ 3750 با IOS مدل IP Base – IPB برخوردار است.

3- تنظیمات پیش فرض: سوییچی که دارای تنظیمات قبلی باشد نسبت به سوییچی که کانفیگ نشده اولویت بیشتری دارد.

4- اولویت بر اساس UPTime: سوییچی که مدت بشتری UP بوده باشد اولویت بیشتری نسبت به بقیه دارد.

5- اولویت بر اساس MAC: سوییچی که MAC Address کوچکتری داشته باشد اولویت بیشتری دارد.

قوانین استفاده از استک در سیسکو ۳۷۵۰ (Stacking rules):

در زیر جیزهایی که باید بدونید و درک کنید قبل از اینکه شروع به استفاده از stackwise کنید را بیان میکنم:

  1. از نظر کلی ۳ نوع IOS مختلف سیسکو وجود دارد که قابلیت های متفاوتی ارائه میکنند: LAN Base, IP Base, IP Service.
  2. شما نمیتوانید چند نوع IOS در یک Stackwise داشته باشید، مثلا نمیتوانید از سوئیچی با سیستم عامل LAN Base در کنار سوئیچی با سیستم عامل IP Service استفاده کنید.
  3. لازمه استفاده از stackwise سیسکو یکسان بودن ورژن تمامی سوئیچ های عضو است. اگر از ۱۲٫۴ استفاده میکنید همه IOS ها باید ۱۲٫۴ باشند. حتی Release آن ها نیز باید یکسان باشد.
  4. یک سوویچ تنها یک Switch stack با یک عضو است که همیشه به عنوان Stack master عمل میکند.
  5. همیشه سوئیچی را که میخواهید به استک اضافه کنید یا از آن خارج کنید، قبل از اتصال یا قطع کابل استک آن را خاموش کنید. من دلیل خاصی برای این کار در اسناد سیسکو پیدا نکردم، شاید برای اینکه مشکلی در دیگر اعضا پیش نیاید ذکر شده ولی مطمینا شما خواهید توانست عضوی اضافه یا حذف کنید در حالی stack در حال کار است آنهم به وجود آمدن هیچ مشکلی.
  6. یک سوئیچ نو که تازه خریداری کردید یا سوئیچی که تا به حال عضو یک گروه Stack نبوده با Stack member number پیش فرض ۱ شروع به فعالیت میکند. وقتی آن به یک گروه Stack switch متصل شود به صورت اتوماتیک stack member number آن به کمترین میزان موجود در آن گروه تغییر خواهد یافت.
  7. اگر شما به صورت دستی اقدام به تغییر Stack member number کنید، فقط در صورت Restart کردن آن سوئیچ تغییرات شما اعمال خواهد شد.
  8. مقدار بیشتر priority number هر سوئیچ احتمال انتخاب آن سوئیچ به عنوان stack master را بالا میبرد. این مقدار عددی بین ۱ تا ۱۵ است.
  9. شما میتونید به صورت دستی priority number را تنظیم کنید. شدیدا توصیه میکنم همین کار را انجام دهید تا مطمین شوید کدام سوئیچ به عنوان master انتخاب میشود.
  10. تنظیماتی که شما در یک switch stack ایجاد میکنید provisioned configuration نامیده میشود.
  11. سوئیچی که به switch stack اضافه میشود و تنظیمات را دریافت میکند provisioned switch نامیده میشود.
  12. در هر IOS یک ورژن از پروتکل stack وجود دارد، مطمئن شوید ورژن آنها با هم یکی باشند.
  13. اتصال از طریق پورت کنسول به هرکدام از سوئیچ های عضو switch stack در واقع شما را به سوئیچ master متصل میکند.
Shares:

1 Comment

  • ali
    ali
    2021-03-17 at 14:23

    سلام.
    من دو تاسوییچ 3750 دارم با مشخصات زیر

    1)c3750-advipservicesk 12.2(25) see1
    2) c3750-ipbasek9-m 12.2(25) see1

    آیا مشکلی در استیک وجود خواهد داشت.؟شنیدم فقط ورژن یکی باشه کافیه .آیا باید لایسنس هم یکی باشه؟

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *